Lika nekretnine

Savjeti motociklistima, mopedistima i biciklistima

Objavljeno: 21.03.2014

S prestankom zimskih uvjeta na cestama i nastupanjem povoljnih uvjeta za vožnju motocikala, mopeda i bicikala, aktualizira se problem sigurnosti prometa promatrane skupine sudionika. To se posebice odnosi na motocikliste, koji nakon zimske stanke, nastoje nadoknaditi „propušteno vrijeme“, zanemarujući pri tome sigurnosne aspekte prometa, svoje neiskustvo ili eventualni gubitak prethodno stečene rutine u vožnji, ali i privikavanje svih ostalih sudionika u prometu na njihovu prisutnost. Ujedno se zanemaruju i elementi osobne zaštite te se tijekom prvih toplijih dana učestalije može zamijetiti vozače mopeda i motocikla koji ne koriste zaštitnu kacigu. Slično psihološko ozračje zamjećuje se i kod biciklista.

Tijekom 2013. godine evidentirane su 63 prometne nesreće u kojim su sudjelovali vozači mopeda i motocikla i to 43 prometne nesreće s ozlijeđenim osobama i 20 prometnih nesreća s materijalnom štetom, u kojima je 14 vozača motocikla i 4 vozača mopeda zadobilo teške tjelesne ozljede, dok je 17 vozača motocikla i 12 vozača mopeda lakše ozlijeđeno.

Što se tiče korištenja zaštitne kacige od strane vozača i putnika na mopedima i motociklima, tijekom 2013. godine 10,39 % sudionika prometnih nesreća na motociklima i mopedima nije koristilo zaštitnu kacigu.

Nadalje, tijekom 2013. godine evidentirano je ukupno 5 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači bicikla u kojima su 2 biciklista zadobila teške tjelesne ozljede, a 3 su zadobila lake tjelesne ozljede.

Veliki utjecaj na sigurnost sudjelovanja biciklista u prometu na cestama ima i njihova nedovoljna uočljivost u prometu, posebice noću i uvjetima smanjene vidljivosti, u kojim uvjetima neznatan broj biciklista koristi osvjetljenje ili oznake od reflektirajućeg materijala, odnosno reflektirajući prsluk ili reflektirajuće biciklističko odijelo, te nedovoljna izgrađenost prometne infrastrukture namijenjene ovim kategorijama sudionika u prometu.

Uz to i nadalje znatan broj biciklista koristi tehnički neispravne bicikle, bez potrebne opreme za osvjetljavanje i označavanje vozila, a prilikom vožnje namjernim i grubim kršenjem prometnih propisa dovode u opasnost sebe i ostale sudionike u prometu. Ovdje se prvenstveno misli na vožnju pod utjecajem alkohola, kretanje kolnikom u zabranjenom smjeru, vožnju po prometnim površinama namijenjenim isključivo za kretanje pješaka (pješačke zone), i sl. 

Kako bi se smanjio broj stradavanja i povećala sigurnost motociklista i mopedista u prometu, apeliramo na vlasnike i vozače motocikala i mopeda da:

  • provjere tehničku ispravnost uređaja na mopedima i motociklima, a to su:

  • uređaji za upravljanje vozilom;

  • uređaji za zaustavljanje, a koji na motornim vozilima moraju biti ugrađeni i izvedeni tako da vozač može vozilo na siguran, brz i učinkovit način zaustaviti, bez obzira na stupanj opterećenja vozila i nagib ceste po kojoj se vozilo kreće te osigurati vozilo u nepokretnom položaju na cesti s nagibom (pod kočnim sustavom podrazumijeva se: radna kočnica i pomoćna kočnica);

  • uređaji za osvjetljenje ceste i za davanje svjetlosnih znakova (svjetla);

  • uređaji na vozilima koji omogućuju normalnu vidljivost (vozačko zrcalo);

  • uređaji za davanje zvučnih znakova;

  • kontrolni uređaji i uređaji za davanje znakova (brzinomjer s putomjerom i svjetiljkom za osvjetljavanje).

 

  • prije vožnje mopedom ili motociklom na kolniku:

  • očiste vizir, stave zaštitnu kacigu na glavu i pravilno je zategnu;

  • provjere tlak u gumama;

  • upale dnevno ili kratko svjetlo;

  • koriste zaštitnu opremu kako bi sačuvali zdravlje (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice);

  • ne upravljaju ako su umorni ili pod utjecajem alkohola ili droga.

 

  • za vrijeme vožnje:

  • prilagode brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste);

  • ne stvaraju preveliku buku u vožnji (osobito noću);

  • da voze jedan iza drugoga, ako voze u skupini;

  • izbjegavaju vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i slično, posebice u zavojima;

  • da se prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknu od središnje crte inače će im se glava nalaziti čak do jedan metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera;

  • ne voze prevelikim brzinama, niti slalom između vozila (mopedi i motocikli su uski zbog čega ih pri većim brzinama drugi sudionici u prometu teže predvide);

  • da kontroliraju svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispituju i ne dokazuju mogućnosti svog mopeda ili motocikla. 

Vozače bicikala podsjećamo da ne voze u zabranjenom smjeru, da se pri prelasku pješačkih prijelaza uvjere mogu li ga prijeći nesmetano u odnosu na vozila koja prometuju i da koriste biciklističke kacige, jer je to u interesu njihove vlastite sigurnosti.

Skrećemo pozornost i ostalim vozačima na pojačanu prisutnost spomenute kategorije sudionika u prometu, odnosno, pozivamo ih na pojačani oprez prilikom uključivanja u promet i prestrojavanja, a posebice na povećanu opasnost oduzimanja prednosti prolaska motociklistima.

Napominjemo da će policija provoditi pojačani nadzor ponašanja u prometu ovih skupina sudionika i protiv svih koji se ne ponašaju sukladno zakonskim propisima poduzimati propisane represivne mjere.

Glasnogovornica PU ličko-senjske

Maja Brozičević

 

Novalja.coom