Lika nekretnine

Hravatski profesionalni vozači neravnopravni u EU

Objavljeno: 11.04.2014

OTOČAC – Vozači kamiona ili autobusa imaju velikih problema s kažnjavanjem kada voze po drugim zemljama Europske unije. Zašto? Iako to još nije obveza, vozači nailaze na poteškoće i kazne prilikom vožnje u EU zbog neimanja upisanog koda 95, iako nisu obvezni do 2015., odnosno 2016. godine imati ga. Upisom KOD-a 95 na temelju svjedodžbe o stečenoj stručnoj spremi u vozačku dozvolu djelomično bi se riješio i taj problem, te bi vozači nakon 5 godina bili obavezni odslušati 35 sati edukacije koliko propisuje periodička izobrazba.

Naime, direktivom 2003/59/EC usvojena je obaveza stjecanja početnih kvalifikacija i periodičkog  osposobljavanja vozača kamiona ili autobusa kako bi se osigurala ista razina znanja za takve vozače s ciljem povećanja sigurnosti na cestama u Europi.

Iako su iz obveze stjecanja početnih kvalifikacija izuzeti kvalificirani vozači (čl. 7, stavak 5. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu NN 82/2013), kod periodičke izobrazbe izjednačeni su s vozačima bez ikakvih kvalifikacija i obvezni su (ovisno o kategoriji) pohađati edukaciju u trajanju od 35 sati najkasnije do 1. srpnja 2015. odnosno 1. srpnja 2016. kako bi stekli uvjete za upis KOD-a 95 u vozačku dozvolu.

Inicijativa prijevoznika je da se kvalificirani vozači izuzmu iz obveze polaganja prve periodičke izobrazbe, te da im se KOD 95 upiše u vozačku dozvolu na temelju svjedodžbe o stečenoj stručnoj spremi u zanimanju vozač, s obzirom da su vozači iz Hrvatske jedini vozači koji prolaze trogodišnje školovanje u zanimanju vozač, dok u ostalim europskim zemljama profesionalni vozači mogu biti svi s položenom vozačkom dozvolom i položenom početnom kvalifikacijom. Samim time su stavljeni u nepovoljniji položaj u odnosu na druge vozače u Europi.

U tih 35 sati edukacije, drže vozači, ne sazna se ništa nova, to je potkrijepila praksa onih koji su prošli tu periodičku izobrazbu. Nadalje, važno je napomenuti da periodička izobrazba od svakog prijevoznika iziskuje pozamašne financijske izdatke, kao i oduzimanje dragocjenog vremena s obzirom da su obavezni odslušati 35 sati predavanja u bloku od po 7 sati najmanje – doznajemo u HGK Županijskoj komori Otočac.

Da bi se stvar promijenila, HGK poziva sve zainteresirane vozače na očitovanje i suradnju ne bi li se ova praksa promijenila. Eto, i to je Europa u kojoj se treba grčevito boriti za svoja prava.

M. Kranjčević

Novalja.coom